ΔΟΚΙΜΕΣ

Test Specialized Tarmac SL4 Sport

Το SL3, το προηγηθέν μοντέλο, ήταν κάπως πιο παραδοσιακό σε εμφάνιση, παρά το μεγαλύτερης διαμέτρου κούτελο, με εξωτερική καλωδίωση, ελαφρώς τοξωτό πιρούνι και μια φήμη για υπερβολική στιβαρότητα. Όχι πως ένα αγωνιστικό ποδήλατο πρέπει να έχει ακαμψία σαγιονάρας, μα σίγουρα πρέπει να οδηγείται εύκολα για πολλά χιλιόμετρα, ακόμη και σε στιγμές που η καρδιά σου είναι στο στομάχι, τα πνευμόνια στο στόμα και μάτια έχουν κάνει στροφή 180 μοιρών.

sl42

Το SL4 διατηρεί τη γενική ποιότητα του προηγούμενου μοντέλου, με το πίσω τρίγωνο ελαφρώς εξευγενισμένο, για την επίτευξη ενός από τα καλύτερα πλαίσια, αν όχι του καλύτερου, της αγοράς.

Πρόκειται για τη συνέχεια του S-Works, του ποδηλάτου που δόξασε στις αρχές του 2000 ο Mario Cipollini. To 2005 εμφανίστηκε και το πρώτο Tarmac, στη υπηρεσία της Γερμανικής Gerolsteiner, ενώ το 2007, το SL2 έκανε το ντεμπούτο του στα πόδια των αθλητών της QuickStep-Inergetic, με τον Tom Boonen, να αλλάζει τρία πλαίσια (ίδιο μοντέλο, διαφορετική γεωμετρία) μέχρι τα μισά της χρονιά, ψάχνοντας για το κατάλληλο μέγεθος και παιδεύοντας αφάνταστα της Specialized. Από εκεί και πέρα, η ιστορία είναι γνωστή. Η Specialized σήμερα χορηγεί τρεις ομάδες στο επαγγελματικό πελοτόν, με τα ποδήλατά της να φέρουν τις περισσότερες νίκες και την εταιρεία να απολαμβάνει την πιο αποδοτική πληροφόρηση για βελτίωση των προϊόντων και δημιουργία νέων. Όπως η ίδια λέει ”innovate or die” (καινοτόμησε ή πέθανε).

sl41

The Bike

To SL4 Sport, είναι η οικονομικότερη έκδοση του Tarmac SL4 που διαθέτει η Specialized, δίνοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα απόκτησης του πιο καταξιωμένου πλαισίου της, σε τιμή σχεδόν entry level. Βέβαια, τα υλικά δόμησης αυτού, διαφέρουν. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση των ανθρακονημάτων, που έχει ορίσει η εταιρεία, τα μοντέλα S-Works, που βρίσκονται στην κορυφή της σειράς SL4, κατασκευάζονται με τεχνολογία Fact 11r, ενώ τα Pro και Expert με Fact 10r. Τα Comp, Elite Sport, που κλείνουν τη γκάμα, κατασκευάζονται με τεχνολογία Fact 9r

Ο όρος FACT (Functional Advanced Composite Technology), αναφέρεται στον τρόπο κατασκευής κάθε ανθρακονημάτινου πλαισίου και επιλέγεται, ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζεται κάθε ποδήλατο. Όπως γίνεται εμφανές, η Specialized έχει κρίνει πως τα χαρακτηριστικά που φέρει ένα SL4 S-Works, δεν προσφέρουν τίποτα χρήσιμο σε έναν αρχάριο ή πλήρως ερασιτέχνη ποδηλάτη, που ψάχνει για ένα αξιόπιστο αποδοτικό ποδήλατο σε καλή τιμή. Αντίθετα, επαγγελματίες όπως ο Contador και ο Nibali, δεν ξοδεύουν τίποτα (εκτός από αμέτρητες θερμίδες) για τα ποδήλατά τους και απαιτούν κάθε δυνατό πλεονέκτημα από ένα πανάλαφρο πλαίσιο που θα τους βγάλει τουλάχιστον μέχρι το τέλος του αγώνα, αδιαφορώντας για την καταπόνησή του.

Κατά τα άλλα, S-Works και Sport δεν έχουν καμία οπτική διαφορά και  είναι σχεδόν αδύνατον να διακριθούν –πέρα από τα λογότυπα.

 

sl43

Η εκλέπτυνση του κάτω μέρους του κούτελου, σε 1 1/8’’ από την περσινή 1.5’’ ίντσα, είναι αρκετά εμφανής και επιτρέπει στον εξωφρενικά ογκώδη διαγώνιο δοκό να το αγκαλιάσει, για μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία, χωρίς τα μειονεκτήματα ενός υπερβολικά σκληρού μπροστινού μέρους. Τα καλώδια για φέτος είναι εσωτερικά βελτιώνοντας κατά πολύ το οπτικό αποτέλεσμα, ενώ το μήκος του μεταξονίου για πλαισίου μεγέθους Μedium, είναι 978 χιλ.

Αξιοσημείωτο είναι πως η κατασκευή κάθε πλαισίου διαφέρει ανάλογα με το μέγεθος, με τις διαμέτρους των δοκών να αλλάζουν και αυτές μαζί με το μήκος. Έτσι επιτυγχάνεται ίδια ποιότητα οδήγησης ανεξαρτήτως του μεγέθους.

sl44

Παρά το μέγεθος των δοκών, το παλουκόσελο του Tarmac παραμένει 27.2 χιλιοστά, γεγονός που συμβάλει τόσο στο χαμηλότερο βάρος, όσο και στην άνεση της οδήγησης. Άλλωστε, σκοπός της εταιρείας είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη ακαμψία στο κάτω μέρος του πλαισίου, συνδυασμένη με την απορροφητικότητα του πάνω τμήματος. Γι’ αυτό το λόγο μάλιστα, η μεσαία τριβή και τα chainstays αποτελούνται από ένα ενιαίο κομμάτι που βγαίνει αυτούσιο από το καλούπι, χωρίς ραφές, εξαλείφοντας έτσι τα ευαίσθητα σημεία. To ίδιο συμβαίνει και με το τρίπτυχο κούτελο-οριζόντιος δοκός-διαγώνιος δοκός.

Όσο για τα περιφερειακά του SL4 Sport, που αποτελούν και μήλο της έριδος για ένα τόσο υψηλού επιπέδου πλαίσιο, μιας και πρέπει να κρατήσουν χαμηλά την τιμή του συνόλου, μια μίξη από Shimano, FSA και Axis προϊόντα έχει επιλεγεί.

Η τελευταία μάρκα, που αν δεν έχετε ασχοληθεί με την Specialized μπορεί αν μην την έχετε ακούσει ποτέ, εμφανίζεται σε τροχούς και δαγκάνες φρένων και όπως γίνεται και με τους Roval, ολόκληρη ή ένα μέρος της κατασκευής τους, γίνεται στο εργοστάσιο της Specialized, ρίχνοντας σημαντικά το κόστος. Καταφέρνει όμως η εταιρία να κρατήσει την απαραίτητη ποιότητα; Βγάλαμε και ζυγίσαμε τους, χαμηλού προφίλ τροχούς, που ακούν στο όνομα Axis 2.0, με κασέτα Tiagra 12-28 και ελαστικά Specialized Turbo. Η ένδειξη που εμφανίστηκε στην οθόνη της ζυγαριάς, ήταν 3,19 kg και επιβεβαίωσε τις υποθέσεις μας, για ένα ένα ζευγάρι τροχών με χαρακτηριστικά… μυλόπετρας.

Όπως και στο προηγούμενης χρονιάς αντίστοιχο μοντέλο, στη θέση του δισκοβραχίωνα παραμένει ο Gossamer της FSA, κατάλληλος για ΒΒ30 μεσαία τριβή και με δίσκους 52/36, που τείνουν να αντικαταστήσουν πλήρως τους ”αγωνιστικούς” 53/39.

Οπίσθιο ντεραγιέ και αλλαγές ταχυτήτων, είναι σειράς 105, ενώ το μπροστινό ντεραγιέ, που επηρεάζει λιγότερο το σύστημα μετάδοσης, είναι Tiagra.

The Ride

54άρι πλαίσιο και 11άρης λαιμός, θα έπρεπε να με φέρουν στην ανεκτή θέση οδήγησης που παίρνω πάντα όταν πρόκειται για ποδήλατα δοκιμών. Σε φυσιολογικές, (αγωνιστικές) συνθήκες, θα διάλεγα πάντα Small πλαίσια με άνω των 12 cm λαιμό. Ακόμη και έτσι όμως, στο Tarmac ένιωσα εξ αρχής ελαφρώς στριμωγμένος και αυτό διότι η γωνία κλίσης του κάθετου δοκού είναι 73,5 μοίρες, αντί του πιο συνηθισμένου 72,5. Σωτήρια επέμβαση, η πατέντα με τη σφήνα του λαιμού, που μπορεί να τον ανεβοκατεβάσει στις ± 4 μοίρες. Κατέβασα λοιπόν το τιμόνι στην ιδιαίτερα ”φωτογραφήσιμη” θέση του -4 και άφησα μόνο έναν αποστάτη κάτω από λαιμό, έτσι για τη συμμετρία. Δεν ήταν το ιδανικό, μα ήταν ότι πιο κοντά σε αυτό. Άλλωστε, σκοπός του SL4 Sport δεν είναι η -ιδανική για λουμπάγκο- αεροδυναμική θέση οδήγησης. Αν και μπορεί εύκολα να φτάσει ως εκεί.

Εκτός των φρένων και των τροχών, η Specialized κατασκευάζει και σέλες, οπότε το Tarmac ήταν εξοπλισμένο με μια νέα Toupe Comp Gel, που προσέφερε ιδιαίτερα αγωνιστική αίσθηση. Διατίθεται σε τρία μεγέθη, για κάθε λεκάνη και τα 143 χιλ. της δικής μου Toupe, ήταν μια ευχάριστη, αν και ελαφρώς σκληρή, παρέα στα 400+ χιλιόμετρα που διήνυσα. Δεν θα μπορούσα βέβαια να μαντέψω πως μια τόσο αγωνιστική -στην εμφάνιση- σέλα, ζυγίζει 262 γραμμάρια, μα έρχεται στη μισή τιμή σε σχέση με μια Toupe Pro, οπότε, αν δεν μπει στο πιο οικονομικό SL4, τότε που;

Παρά τα οικονομικά του περιφερειακά, το Tarmac δείχνει τον χαρακτήρα του αμέσως. Όσο πατάει άσφαλτο, δεν έχει σημασία αν είναι ανηφόρα, ευθεία ή κατηφόρα και σίγουρα δεν αποτελεί δικαιολογία για να αφήσεις τα πόδια πριν το σημείο τερματισμού. Οι τροχοί του, που αρχικά έλαβαν αρνητική κριτική για το βάρος τους, υποστηρίζουν άριστα το πλαίσιο, τόσο σε κύλιση όσο και σε ακαμψία. Θα μπορούσαν να βγάλουν άνετα ακόμα και ένα χειμώνα με πλήρη αγωνιστική προετοιμασία, χωρίς επίσκεψη σε ακτινολόγο.

Το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί για τα φρένα, που βέβαια μια επίσκεψη σε συνεργείο δεν θα τα βελτίωνε, μα λίγο πιο σίγουρη αίσθηση θα ήταν ιδανική για το σκοπό τους. Είναι ιδιαίτερα εμφανίσιμα, μα το κράτημά τους είναι υποδεέστερο των 105 και καλό είναι να μην ψάξετε τα όριά τους. Ωστόσο, σε ελεγχόμενες συνθήκες, θα κάνουν ικανοποιητικά τη δουλειά τους.

Συμπερασματικά, το σύνολο είναι ελαφρώς αλλοπρόσαλλο, με το ταλαντούχο πλαίσιο του SL4, που ουσιαστικά παίρνει όλο το βάρος της τιμής, να εργάζεται σκληρά για να καλύψει τα μειονεκτήματα των περιφερειακών. Το βάρος των τροχών, την αδυναμία των φρένων, την δυσκολία που μπορεί να παρουσιαστεί περιστασιακά στις αλλαγές ταχυτήτων.

Total

Δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο entry level (εισαγωγικό) ποδήλατο, με ημερομηνία λήξης, αφού το πλαίσιό του, μπορεί να υποστηρίξει πολύ υψηλότερη σειρά περιφερειακών. Δεν έχει βέβαια την ποιότητα του SL4 S-Works, για την απόκτηση του οποίου, 2.000 ευρώ θα ήταν μόνο μια δόση, μα φέρει τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά του και προσφέρει μια οδηγική εμπειρία, που όσοι δεν θέλουν να διαθέσουν μεγάλο μπάτζετ για την απόκτηση του ποδηλάτου τους, αποκλείεται να συναντήσουν. Όσο για την εμφάνισή του, το ανανεωμένο φινίρισμα του SL4 μαγνητίζει τόσο τα βλέμματα, που κανείς δεν θα έχει μάτια για τα υπόλοιπα.

 

Mας άρεσε:

•           Φινίρισμα πλαισίου & σχεδίαση πλαισίου

•           Τροχοί κατάλληλοι για καρόδρομους

•           Αγωνιστική σχεδίαση σέλας

Δεν μας άρεσε:

•           Απόδοση φρένων

•           Αυξημένη, για την κατηγορία, τιμή λόγω ‘’ονόματος’’ πλαισίου

•           Δυσκολία ακριβούς ρυθμίσεις εμπρόσθιου ντεραγιέ (Shimano Tiagra)

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Μοντέλο: Tarmac SL4 Sport

Αντιπρόσωπος: http://www.kassimatiscycling.gr/

Τιμή (ευρώ): 2099

Πλαίσιο: Specialized SL4 FACT 9r carbon, κατασκευή FACT, compact race σχεδίαση, 1-3/8″ κάτω ποτηριού, OSBB.

Πιρούνι: Specialized FACT carbon full monocoque.

Ποτήρια λαιμού: 1-1/8″ πάνω και 1-3/8″ κάτω.

Λαιμός: Specialized Comp-Set, 3D forged alloy, 4-position adjustable, 4-bolt, 31.8mm

Τιμόνι: Specialized Comp Shallow Bend, alloy, 125mm drop, 70mm reach

Ταινία τιμονιού: Specialized S-Wrap

Δαγκάνες φρένων:AXIS 1.0

Μανέτες: Shimano 105

Εμπρόσθιο ντεραγιέ: Shimano Tiagra, braze-on, 10-speed

Οπίσθιο ντεραγιέ: Shimano 105, 10-speed

Κασέτα: Shimano Tiagra, 10-speed, 12-28

Αλυσίδα: KMC X10

Δισκοβραχίωνας: FSA Gossamer, BB30, 52/36

Τροχοί: Axis 2.0

Ελαστικά: Specialized Turbo Elite, 60TPI, foldable aramid bead, BlackBelt protection, 700x23c

REAR TIRESpecialized Turbo Elite, 60TPI, foldable aramid bead, BlackBelt protection, 700x23c

Σέλα: Body Geometry Toupé Comp Gel, hollow Cr-Mo rails, 143mm

Ντίζα σέλας: Specialized Comp, carbon, 27.2mm

3 Comments

  1. Αυτό το άρθρο είναι πολύ λειτουργικό και θέλω να μάθω που
    μπορώ να βρώ και άλλες τέτοιες πληροφορίες.

  2. Επιτέλους βρήκα κάποιον που να γράφει σχετικά με το αυτό το άρθρο.

    Το έψαχνα τόσο καιρό.

  3. Αυτό είναι ακριβώς που αναζητούσα.
    Και το βρήκα με μια απλή αναζήτηση στη λέξη στο bing.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*